Nyhetsbrev

E-handels- och IT-bolag, alla har en historia att berätta.

Hur många läser dina ebrev?

Lösgör tid – jag inspirerar dina läsare! Situationen på många företag är att breven skall ut och man hinner inte riktigt med att ge den kärlek som breven behöver för att de skall generera som bäst konvertering. Enkelt och smidigt fixar jag dina brev med din grafik och syr ihop en inspirerande helhet för dina läsare. Det här är riktigt roliga uppdrag som jag verkligen brinner för och det gagnar dig. Kontakta mig så kan vi göra en testutskick som du kan utvärdera.

I takt med att företaget blir större ökar vikten av att analysera data, att tvätta listor och att ha koll på tekniken.

När Jord Media konsultade för ett stort e-handelsföretag och skapade säljande e-postutskick fokuserade vi mycket på statistiken. Då vi hade utskick på ibland mer än en miljon mottagare var det svårt att se mönster utan att göra djupare analyser över många utskick. Detta gav viktiga ledtrådar kring kommande innehåll som designades efter det slutsatser vi dragit. Intressen, färger, produkter blev indragare till e-handelsplatsen. Ibland handlade det om helt andra saker än produkterna vi saluförde men mervärdet i brevet gav i förlängningen ökad försäljning. Vi testade flera utskicksvarianter och hela tiden omvärderades vad vi kommit fram till, med målet att öka försäljningen. Öppningsfrekvens och konvertering var mycket långt över branschgenomsnitt. Jobbar man hårt med sina analyser, innehåll och grafisk formgivning kunde vi nå öppningsfrekvenser på upp till 60% när allt stämde i de ordinarie utskicken.

Frågorna är många och varje företag behöver göra sin egen digitala analys och strategi.

Du kan få system i princip gratis som funkar riktigt bra, men det handlar mycket om hur stor e-postlista du har och huruvida du behöver effektivisera innehållet i brevet. En riktig e-postadress är nästan lika mycket värd som en riktig fysisk adress. Är man ett större företag behöver man ofta anpassa en mall för att den skall fungera med företagets specifika behov. Om man har utskick i många länder som vi hade hos en kund för ett tag sedan, fanns det fördelar med att bygga om mallen så att handpåläggningen i översättningen minskade. De senaste åren har mobilanvändningen ökat stadigt varför mobilanpassning är nästan en självklarhet och då också att besökarna landar på en responsiv sida och enkelt kan manövrera sig runt på din webbplats från mobila enheter.

Använd din e-post smart! Nedan grafiskt material för årlig inbjudan och användarträff  från Vianova Systems, numera Trimble Solutions.  En av många härliga kunder för Jord Media. 

B2B – fila på sitt budskap!

Ett medelstort företag inom sektorn B2B behöver kanske inte effektivisera arbetet på samma sätt. Här gäller det kanske ännu mer att fila på budskap, förtydliga och få mottagarna att öppna ditt brev. Man har ju en liten fördel i den här sektorn; man behöver inte slåss på samma sätt som e-handeln om öppningsfrekvensen. Den svåra nöten här är kanske att prioritera tiden som medarbetare behöver lägga på publicerat innehåll och att detta ger ett mervärde. Avkastningen är inte lika tydlig som när man arbetar med e-handel. Här jobbar man mer med försäljning över tid eftersom man inte alltid får en konvertering direkt från nyhetsbrevet. Därför blir öppningsfrekvens och klickstatistik viktigare för denna typ av företag. Man söker en interaktion med läsaren. Man kan med fördel lyfta upp och lägga mer tid på innehåll i nyhetsbrev. Ju fler du når med relevant innehåll här desto mindre handpåläggning behöver support, säljare och andra på företaget ta hand om.

Vad kan jag göra för dig?

Nyhetsbrev är en väldigt rolig del av digital marknadsföring. Jag kan hjälpa dig att få alla delarna på plats.

Jag kan också hjälpa dig att designa innehåll efter ditt företags behov. Ofta har man flera olika kanaler på nätet där man vill få ut sitt content. Jag kan se till så att du får ut allt på sociala media, webbplatser och annat. Om detta är med tidigt i planeringen går det relativt fort att anpassa för olika kanaler.
Kontakta mig så sätter vi oss ner på ett förutsättningslöst möte!